Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Geblewicz weźmie udział w pracach nad uproszczeniem Dyrektywy siarkowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
26-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
sg/Rynek Infrastruktury/Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Geblewicz weźmie udział w pracach nad uproszczeniem Dyrektywy siarkowej
fot. PŻM
Marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz weźmie udział w pracach nad rozwiązaniami, które uproszczą procedurę wdrażania dyrektywy unijnej w sprawie limitu zawartości siarki w paliwie żeglugowym w ramach Europejskiego Forum Zrównoważonej Żeglugi (ESSF) i samej Komisji Europejskiej. Forum zostanie utworzone w tym roku z inicjatywy KE.

Tzw. dyrektywa siarkowa nakłada obowiązek redukcji zawartości siarki w paliwach żeglugowych do 0,1 proc. w 2015 r. na wszystkie jednostki pływające na wodach Bałtyku, Morza Północnego i Kanału La Manche (obszar SECA). Tak drastyczne obostrzenia niestety niosą poważne konsekwencje zarówno dla gospodarki naszego regionu, jak i kraju.

 

– To będzie sytuacja bardzo niekorzystna dla tej części Europy – niepokoił się o skutki gospodarcze dyrektywy marszałek Olgierd Geblewicz podczas spotkania z przedstawicielami branży morskiej, 23 października 2012 r. – Zamierzamy wystąpić z zapytaniem, w jaki sposób Unia Europejska zamierza wyrównać tę dysproporcję w warunkach konkurencji pomiędzy północą a południem Europy – zapowiedział wówczas marszałek. List do przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Barroso został wysłany 6 grudnia.

 

Kilka dni temu Janez Potočnik, członek Komisji Europejskiej, w imieniu przewodniczącego Barroso odniósł się do zasygnalizowanych przez władze Województwa Zachodniopomorskiego problemów.

Komisarz stwierdził w liście, że zgłoszone uwagi przyjmuje ze zrozumieniem, ale dalej wyjaśnia, że „Dyrektywa 2012/33/UE ma służyć dostosowaniu prawodawstwa unijnego do zaktualizowanej wersji Załącznika VI do konwencji Marpol, przyjętej w roku 2008. Na mocy tego dokumentu wprowadzono globalny wymóg stosowania paliw o niższej zawartości siarki, jak również ustanowiono surowsze limity zasiarczenia dla obszarów SECA, obejmujących Morze Bałtyckie, Morze Północne oraz Kanał La Manche. Tereny te uznano za szczególnie wrażliwe i wymagające niezwłocznych działań na rzecz ochrony tamtejszych ekosystemów”. Podkreśla przy tym, że jednym z zasadniczych założeń strategii Europa 2020 obok rozwoju i konkurencyjności jest promocja zielonej gospodarki oraz modernizacja sektora transportu.

 

Przedstawiciel KE zaznaczył, że „Komisja jest świadoma faktu, iż dostosowanie prawodawstwa do nowych wymogów w obszarach SECA może – przynajmniej na krótką metę – skutkować znacznym wzrostem cen paliw żeglugowych”. Poinformował, że analiza tych kwestii jest przedmiotem analiz, które skupia dokument roboczy pt. „Niezbędnik zrównoważonego transportu wodnego”, w którym zaproponowano krótko-, średnio- i długoterminowe działania na rzecz wsparcia sektora w procesie wdrażania dyrektywy siarkowej oraz obniżenia związanych z tym kosztów. Komisja przygotowuje pierwsze sprawozdanie z postępów prac we wdrażania postanowień „Niezbędnika”. Płaszczyzną do dyskusji będzie Europejskie Forum Zrównoważonej Żeglugi (European Sustainable Shipping Forum, ESSF), które ma zostać ustanowione w tym roku.

Nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy zmieniająca dyrektywę Rady 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych jest realizacją porozumień Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wyspecjalizowanej agendy ONZ, w sprawie walki z zanieczyszczeniem powietrza. Zmiana dyrektywy została przegłosowana już w pierwszym czytaniu, 11 września 2012 r. Projekt nowych przepisów na forum zgromadzenia przedstawicieli 27 krajów członkowskich UE przedstawiła Satu Hassi, europosłanka z Finlandii.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Duńczycy: Dyrektywa siarkowa daje efekty

Intermodal i logistyka

Duńczycy: Dyrektywa siarkowa daje efekty

Leonard Dolecki 08 października 2015

Ministerstwo Transportu nie pomoże armatorom

Intermodal i logistyka

Ministerstwo Transportu nie pomoże armatorom

Łukasz Malinowski 14 czerwca 2013

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Duńczycy: Dyrektywa siarkowa daje efekty

Intermodal i logistyka

Duńczycy: Dyrektywa siarkowa daje efekty

Leonard Dolecki 08 października 2015

Ministerstwo Transportu nie pomoże armatorom

Intermodal i logistyka

Ministerstwo Transportu nie pomoże armatorom

Łukasz Malinowski 14 czerwca 2013

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5